~SEMOGA MENDAPAT MANFAAT YANG BERGUNA DARIPADA BLOG INI~

Sunday 19 March 2017

TUGASAN 2 - MAIL MERGE

Baiklah murid-murid..harini kita nak belajar cara-cara menghasilkan sijil dengan menggunakan kaedah mail merge ye..*ececeehh 😏

Assalamualaikum...tugasan yang diberi oleh Sir Fadhil untuk minggu ke-4 ni ialah membuat sijil oiii...sebelum ni memang tak pernah lagi belajar buat sijil ni..first time niee..so..post kali ni saya nak buat tutorial buat sijil ea..hehee..kami dikehendaki untuk membuat 10 keping sijil penyertaan dengan menggunakan 1 dokumen je tau..so..mari kita sama2 lihat jadi ke tak sijil ni ye..


Gambar 1: Senarai yang perlu ada dalam sijil tersebut.


Gambar 2: Ni contoh sijil yang saya dah siapkan. (ikut kreativiti masing2 ye)



Cara nak buat Mail Merge:
1. Klik dekat Mailings Toolbar.
2. Pilih Start Mail Merge - Step-by-Step Mail Merge Wizard.



Gambar 3: Contoh step 1 & 2

3. Untuk Select recipients pilih Type a new list - Create.


4. Bila dah keluar box untuk New Address List, klik Customize Columns then delete/rename maklumat yang korang x perlukan atau nak ubah.


5. Isikan nama pelajar dan no IC.

6. Klik Ok, then akan ada popup satu box untuk Save Address List tu sebagai dbs format.(gambar xde sebab saya lupa nak printscreen..hehee)

7. Next korang klik next pastu pergi kat Insert Merge Field kat atas tu. (lihat gambar di bawah)


8. lepastu korang boleh klik next sampailah complete the merge.


9. Korang dah boleh preview merge yang korang dah buat.
10. Untuk tengok senarai nama pelajar dan no IC yang kita dah buat tadi, korang boleh pergi kat dokumen dbs format tadi. List nama pelajar tu akan keluar.

Itu sahaja dari saya kali ini.. SELAMAT MENCUBAAA..

P/s: Di sini saya sertakan sekali link google drive untuk rujukan..😄

1. SIJIL PENYERTAAN
https://drive.google.com/open?id=0B2hqFWj0R19aOFBVZDBlZ09yNDQ

2. MAIL MERGE
https://drive.google.com/open?id=0B2hqFWj0R19aaWdQUFN6ZVJvSXM


No comments:

Post a Comment